فقط مسوولان کردستان میتوانند از این تونل عبور کنند
- شناسه خبر: 12482
- تاریخ و زمان ارسال: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۰۷
- نویسنده:
![مسوولان کردستان](https://marivanava.ir/wp-content/uploads/2021/02/IMG_20210218_145730_016.jpg)
مردم روستای جانواره از روستاهای بخش سرشیو مریوان خبرگزاری رسمی مریوان_آوا را بعنوان رسانه ای جهت انعکاس مشلات روستا و بخش خود انتخاب نموده اند.
مردم این بخش در جدیدترین درخواست خود که به صورت مکتوب به این رسانه ارسال شده است خواستار پیگیری موضوع جاده جدید مریوان_سنندج شدهاند.
مکاتبه مردم با خبرگزاری مریوان_آوا
مردم روستاهای این بخش به این خبرگزاری نوشتهاند، با توجه به اتمام ۸۰ درصد جاده جدید سنندج به مریوان بخصوص اتمام کامل قطعه جانوره، معتمدین و اعضای شورای اسلامی بخش سرشیو و دهستان کوماسی از توابع شهرستان مریوان چندین بار برای باز نمودن تونل باغان در روزهای صعبالعبور و زمستانی به مسوولان مراجعه و موضوع را پیگیری کردهاند اما هیچ نتیجهای نگرفتهایم.
مسئولان خودشان حتی برای یکبار هم از گردنه این مسیر عبور نکردهاند که مشکلات مردم در چنین روزهای سختی را درک کنند بلکه آنها از داخل تونل باغان عبور میکنند و به نوعی مسیر اختصاصی آنان شده است.
مردم این منطقه عنوان کردهاند؛
این حق مردم است که آنها هم مانند مسئولان از این جاده استفاده کنند ولی هر بار با توجیه و وعدههای بیعمل مسئولان مواجه میشویم و آنها هیچ وقت صدای اهالی مظلوم این منطقه محروم را نمیشنوند و گویا فقط باید یک حادثه تاسفبار در این جاده رخ دهد تا مسئولین از خواب زمستانی بیدار شوند، لذا مستدعی است صدای بزرگترین و وسیعترین بخش زجردیده شهرستان را به گوش مسئولان برسانید.
مردم این بخش از مسئولان تقاضا دارند این مسیر را برای آنها باز کنند، میگویند، خودمان میدانیم بخش زیادی از کار تمام شده و تنها روشنایی آن کامل نشده است.
سیدعطا دستگشاده از ساکنان روستای جانوره میگوید: مردم فقط میخواهند در روزهای بارندگی و سخت این مسیر را باز کنند و این انتظار زیادی نیست چون خود مسوولان از این مسیر تردد میکنند.
چرا مسئولان و کارکنان ادارات دولتی حق عبور از این مسیر را دارند ولی مردم حق ندارند، به مرم هم اجازه بدهند از مسیر تونل برای رفت و آمد استفاده کنند این کار بخش زیادی از مشکلات مردم این بخش را رفع میکند.
آقایان مسئول به ما میگویند: پروژه هنوز تمام نشده و عبور از آن به دلیل عدم روشنایی خطر دارد یعنی تنها برای مردم عادی مشکلآفرین است!
ادریس علیمرادی عضو شورای روستای جانوره هم در این رابطه گفت: احداث جاده جدید سنندج ـ مریوان به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان سال ۱۳۸۸ مصوب شد.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه ۱۱ سال از تصویب ساخت این پروژه میگذرد اما اکنون بنا به گفته مسئولان بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
علیمرادی افزود: قطعه مهم این پروژه که تونل باغان – شیخ عطار است اتمام شده و اکنون مورد استفاده مسئولان قرار میگیرد ولی به مردم این منطقه اجازه استفاده نمیدهند.
وی با بیان اینکه این رویه نوعی حس تبعیض در مردم ایجاد میکند، گفت: این درست نیست که مسئولان حقی فراتر از مردم برای خود قائل باشند.
عضو شورای روستای جانوره خاطرنشان کرد: اگر تونل اختصاصی و متعلق به مسئولان است تکلیف مردم را روشن کنند، چرا مردم عادی نباید حق بهرهمندی از این ظرفیت را داشته باشند
وی اظهار کرد: اگر مسئولان فقط یکبار از مسیری که مردم در روزهای سخت برفی و بارانی با مینیبوس از گردنه سخت و صعبالعبور عبور میکنند، بگذرند درد این جماعت را درک خواهند کرد، ولی در زمان بازدید هم خودشان از مسیر جدید میآیند.
عرفان مرادی سرپرست معاونت مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی کردستان میگوید: آنچه از سوی مردم مطرح شده که مسئولان خودشان از این مسیر استفاده میکنند ولی به مردم اجازه نمیدهند، کاملا درست است.
وی خاطرنشان کرد: تونل باغان یک هزار و ۹۴۰ متر طول دارد و هیچگونه روشنایی ندارد، پیمانکار تونل؛ کار احداث درون تونل و آسفالت آن را به پایان رسانده اما تحویل اداره راه و شهرسازی نشده است.
مسوولیت هرگونه اتفاقی تا قبل از تحویل پروژه به عهده پیمانکار است
وی گفت: مسوولیت کامل هرگونه اتفاق تا زمان تحویل پروژه به دستگاه اجرایی، به عهده پیمانکار است یعنی اگر کسی وارد تونل شود و خدایی ناکرده به دیواری برخورد و آسیب بیند یا تصادفی در تونل اتفاق و آتشسوزی رخ دهد مسوولیت صفر تا صد آن به عهده پیمانکار پروژه خواهد بود.
مرادی گفت: ما نمیتوانیم به پیمانکار دستور دهیم تونل را برای عبور مردم باز کند، چون مسوولان کارفرما هستند لذا پیمانکار مسیر را برای آنها باز میکند و اگر زمانی هم اتفاقی بیفتد پاسخ آن به مراجع قانعکننده خواهد بود.
پیمانکار پروژه وظیفه دارد این مسیر را برای مسئولان باز کند چرا که ما کارفرمای پیمانکار هستیم
وی افزود: خودمان استفاده میکنیم و مسئولیت هر اتفاقی به عهده ما بوده و پیمانکار نیز نمیتواند مانع تردد ما شود، ولی برای مردم بنا به دلایلی که عنوان شد نمیتوانیم اجازه عبور از تونل را بدهیم.
این مسئول افزود: در حال حاضر نیز پیمانکار مشغول اجرای عملیات روشنایی داخل تونل است و عملا در این مسیر امکان تردد وجود ندارد.
حق استفاده از دو تونل دیگر در پروژه به مردم داده شده است.
مرادی خاطرنشان کرد: پروژه تونل «همرو» به طول یکهزار و ۳۲۶ متر و تونل گزردره به طول ۳۵۵ متر در همین مسیر تحویل اداره راه شده و چون در تحویل پیمانکار نیست از سال گذشته مسیر برای مردم باز شده است.
وی عنوان کرد: در صورتیکه روشنایی تونل نصب شود مسیر را باز خواهیم کرد البته شاید تا پایان اردیبهشت طول بکشد.
و اما…
جاده فعلی سنندج به مریوان به طول ۱۲۵ کیلومتر دارای پیچهای متعددی است که با جایگزینی بخش زیادی از این جاده در مسیر تیژتیژ – گاران، حدود نیم ساعت زمان مسیر کوتاهتر و ایمنتر خواهد شد.
این پروژه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری و از مطالبات جدی مردم استان کردستان به ویژه مردم سروآباد و مریوان است که بیش از ۱۰ سال از شروع آن میگذرد.
قطعا آنچه مسوولان راه و شهرسازی عنوان کردند، به لحاظ کارشناسی قابل قبول است اما نباید این نکته را فراموش کرد که اتفاق و حادثه مسئول و غیرمسئول نمیشناسد، مردم معمولا آنچه را میبینند قبول دارند وقتی میبینند در این تونل برای تردد مسئولان محدودیتی وجود ندارد خود را به طرح چنین مطالبهای محق میدانند.
این خبرگزاری بنا به رسالت خود ضمن بیان مطالبات مردم بخش سرشیو و دهستان کوماسی ، پاسخ مسئولان را نیز اطلاعرسانی کرده است، امیدواریم هرچه زودتر این پروژه به بهرهبرداری برسد.
صدای مردم رو به مسولین برسونید