سرپرست آموزش و پرورش مریوان: فضای آموزشی مریوان وضعیت خوبی ندارد
- شناسه خبر: 21923
- تاریخ و زمان ارسال: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۵۹
- منبع: مریوان آوا
- نویسنده: بهاره شبانکارئیان
توفیق محمدی سرپرست آموزش و پرورش شهرستان مریوان بمناسبت هفته و روز معلم در نشست خبری با خبرنگاران مریوانی که پیش از ظهر روز چهارشنبه در سالن جلسات این اداره برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم به همه معلمان ایران و کردستان و بخصوص شهرستان مریوان، اظهار داشت: شهید مطهری شهید راه دانایی به عنوان دانشمند و عالم برجسته، روشنگر اجتماعی و سیاسی و فرهنگی کشور نقش بی بدیلی در تعلیم و تربیت داشت.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه باید بعنوان ناظر دستگاههای اجرایی و فرهنگی عمل نمایند چرا که رسانه کمک کننده برای شفاف سازی و آگاهی بخشی جامعه است. وی با بیان اینکه آموزش و پرورش شهرستان مریوان با ۳۲۰۰ فرهنگی و ۴۴ هزار دانش آموز با گسترده ای بزرگ جامعه مریوان نیاز به همکاری دیگر ارگانها و نهادها و حتی رسانه ها دارد افزود: ظرفیت بزرگ برای نقد منصفانه، عالمانه و پیشنهاد کننده وجود دارد اما برخی مواقع، برخی موضوعات در رسانه ها متأسفانه قلب می شوند.
محمدی با اشاره به حضور خود در ۱۶ مهر سال ۱۴۰۱ در مریوان از لزوم گزارش عملکرد در حوزه آموزش و پرورش این شهرستان خبر داد و گفت: در روز و آغاز هفته معلم تعدادی از مسولین ارشد شهرستان از مدارس و معلمان مریوانی دیدن کردند، برای اولین بار در مدارس شهری و روستای جشن سپاس معلم در هفته معلم برگزار می شود. تجلیل از دانش آموزان و معلمان حافظ قرآن، دیدار با معلمان در بستر بیماری و دیدار با خانواده آنان و تکریم از ۲۰ معلمان نمونه، ۱۱ ورزشکار معلم، ۵ معلم از طراحان سوالات، ۴ نفر بازنشسته و… در هفته جاری انجام می شود.
سرپرست آموزش و پرورش شهرستان مریوان از اقدامات صورت گرفته در ۷ ماه و چند روز اخیر ابراز رضایت کرد و اظهار کرد: در شرایط سختی به مریوان آمدم، مشکلات زیادی پیش رو بود که با تجربیات و خدمت ۲۶ ساله و با شناخت نسبی در مسولیت های مختلف آموزش و پرورش این مهم را قبول کردم.
عدم ساماندهی بهينه نیروی انسانی، مشکلات فضای سرانه آموزشی و آموزشگاههای غیر دولتی بخصوص زبان، نیاز به تعمیرات مدارس از جمله موارد و مشکلات آموزش و پروش مریوان که با اولویت قرار دادن انسجام بخشی به درون سازمان و سازماندهی بخش بزرگی از نيروهای ابتدایی و نیروهای تربیت بدنی در مدارس که مورد اعتراض بسیاری از فرهنکیان بود آغاز کردیم.
مدیریت منابع مالی را آغاز و تمامی بدهی های قبلی را تقریبا تسویه کردیم، تعدادی از مدارس صندلی نداشت که آنها را نیز تامین و تجهیز کردیم.
کلینیک پزشکی فرهنگیان با کمک مدیران قبلی ایجاد شد که اقدام مهم و بجای بود، از همان ابتدا مشکلاتی داشت و ساماندهی خاصی کردیم، پزشکان و متخصصان و بخش های مختلف مامایی و عمومی و قلب و … را ساماندهی و راه اندازی کردیم. بدهی های قبلی را تسویه کردیم. البته مقداری بدهی داریم که بیمه آن را در ماههای آينده پرداخت خواهیم کرد.
محمدی همچنین از برگزاری ۱۵۰ کارگروه آسیب های اجتماعی در مدارس برای دانش آموزان، معلمان و والدین در سال تحصیلی خبر داد و از وضعيت کمبود فضای آموزشی ابراز نگرانی کرد و اعلام کرد شرایط و وضعيت فضای آموزشی در شهر مریوان وضعیت خوبی ندارد، ماهانه فقط ۵۰ میلیون تومان برای اجاره بها ساختمان برخی مدارس پرداخت می کنیم. در حوزه کمبود فضای آموزشی در روستاها فقط چهار روستا مشکل داریم اما در حوزه شهری کلیه مدارس بجز ۴ مدرسه دو نوبته هستند و حداقل به ۲۰ مدرسه جدید در مناطق شهری مریوان جهت کاهش کمبود فضای آموزشی نیاز است و برای تحقق آن علاوه بر بودجه های دولتی نیاز به کمک خیرین نیز دارد. و از همین جا از خیرین دعوت می کنم در کارهای فرهنگی و ساخت مدارس مشارکت نمایند.
محمدی با ارائه آماری از ورود ۱۳۵۰ دانش آموزان جدید در سالجاری به مریوان، مهاجر پذیر بودن شهرستان مریوان را برای حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش این شهرستان معضل ایجاد کرده و اگر کمبود فضای مجازی جبران نشود در آینده نچندان دور آموزش دانش آموزان مریوان دچار مشکل اساسی می شود.
سرپرست آموزش و پرورش مریوان از آفت های بزرگ آموزش و پرورش طبق به فرمایشات مقام رهبری، بی ثابتی در مدیریتی آموزش و پرورش بعنوان یکی از مهمترین شکست های برنامه ای تعلیم و تربیت دانست. در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص دلایل عدم صدور حکم مدیریت وی و فشار احتمالی برخی مقامات، گفت: در ابتدا عرض شود اولا عطش مدیریتی نداشتم و ندارم، اگر عملکرد و علم داریم باید از فرهنگیان در ۷ ماه اخیر نظرسنجی صورت بگیرد اگر رضایت نسبی نداشتند باید بروم. وی ادامه داد فرماندار مریوان بیشترین حمایت را از بنده به عنوان سرپرست آموزش و پرورش کرد. اما فشارهای برای کنارگذاشتن من وجود دارد و اصرار به آوردن گزینه های خود دارند.